Nieuw talent gezocht voor de gemeenteraad van Texel in 2022

Wij willen meehelpen om Texel straks van een vernieuwd en verjongd bestuur te voorzien en zijn daarom op zoek naar nieuw talent. Wil jij straks kandidaat zijn voor een plek in de gemeenteraad?

Wat ga je doen?
Als raadslid vertegenwoordig je de inwoners van Texel, je stelt kaders op waarbinnen Burgemeester en Wethouders moeten handelen en je controleert of ze dat goed doen. Dat doe je niet alleen, maar samen met je collega’s en vaak ook met raadsleden van andere partijen. Wij zorgen ervoor dat je de tijd krijgt om de benodigde kennis te verwerven met een trainingsaanbod en de gelegenheid om met steunfractie mee te doen. Eerst dichtbij het vuur dus, maar nog niet in het vuur.

Als nieuw raadslid overleg je met de collega’s waarvan er een als fractievoorzitter functioneert om te komen tot een fractiestandpunt. Dat is van belang in het maken van keuzes in allerlei zaken die Texel rechtstreeks raken. Toeristisch beleid, budget voor gemeentewerken, sommige verkeersaangelegenheden, duurzame energie, beleid voor minima, woningbouw, huisvesting van scholen, cultuurbeleid enz.

Op dit moment zijn we met drie (van de 15) raadsleden en één (van de 3) wethouders actief in het besturen van Texel. Het hangt straks van de verkiezingsuitslag af of je steun zult krijgen van meer of minder collega’s. Hoe dan ook vind je bij ons een leuke gemotiveerde club mensen waarvan de
bijeenkomsten een informeel karakter hebben.  “Doe maar gewoon”, dat werk.

Wat willen we graag?

Jouw inzet voor een goed bestuur van Texel. Raadslid zijn is iets dat je doorgaans naast je baan doet. Overdag werken, in de avonduren nu en dan vergaderen en op je vrije dag soms naar een cursus of werkbezoek. Je komt op plekken waar veel mensen nooit zullen komen.

Daaraan besteed je gemiddeld zo’n 10 uur per week. In de zomermaanden en in de winter is er een reces en wordt er niet vergaderd. Er zijn 10 raadsvergaderingen waarin de echte besluiten worden genomen. Daarnaast gebruik je je tijd ook om contact met de inwoners van Texel te onderhouden en met belangenverenigingen te spreken en stukken te lezen.

Afhankelijk van je belangstelling en onderlinge taakverdeling besteed je tijd aan besluitvoorbereiding in steunfractie en raadscommissie. Dat je iemand bent die goed kan luisteren is vanzelfsprekend. Willen weten wat er in de samenleving leeft en nieuwsgierig zijn naar nieuwe ontwikkelingen bij bezoek aan bedrijven en organisaties vinden we belangrijk. Een open mind. We willen  kunnen vertrouwen op je frisse blik en je vermogen om soms ingewikkelde keuzes simpel over te brengen aan de Texelaar waar we het allemaal voor doen.

Wat bieden we?

In de eerste plaats krijg je als raadslid de gelegenheid om enorm veel interessante contacten op te doen en om jezelf te ontwikkelen via de talloze trainings- en cursusmogelijkheden.

En er is ook nog een financiële paragraaf: raadsleden van de gemeente Texel ontvangen een maandelijkse vergoeding van 1047,82 en een onkostenvergoeding van 181,28 per maand.

Wanneer willen we wat van je horen?

We staan altijd open voor belangstellenden, maar we willen ook graag de tijd hebben om je goed te begeleiden naar je toekomstige rol, daarom is een kort bericht binnen twee weken nodig. Dan spreken we elkaar daarna om te zien of we bij elkaar passen. Om je verder te informeren, bel rustig met een van de huidige raadsleden of de wethouder. Ze vertellen je graag hoe het werkt in de praktijk.

Jur Schuiringa: 06-22794413, Nick Ran: 06-51683672, Peter van Sijp: 06- 54995379 of Hennie Huisman: 06-83528319

Je mag een korte mail sturen met “ja, belangstelling” naar Kees Boon: boontxl@gmail.com en dan nemen we contact op.

Tot slot nog een paar tips:

De website van de landelijke VVD is www.vvd.nl. Hoe nuttig ook om te bezoeken, op Texel moeten we het met elkaar doen en spelen andere zaken en afwegingen. Het is wel ontzettend fijn om ook in de raad te weten dat je deel uitmaakt van een landelijke club, waarop je kunt terugvallen en die ook in de provincie zijn aanspreekpunten heeft.

Zoek je meer achtergrond over het raadswerk kijk dan eens rond op : https://www.raadsleden.nl/

en hier vind je hoe anderen hun raadslidmaatschap ervaren : https://www.raadsleden.nl/actueel/raadslid-van-de-week

en ook dit is een nuttige site : https://www.politiekeambtsdragers.nl/bestuurslagen/gemeente/raadslid/gem eenteraadslid-worden

nog twee video’s van nieuwe raadsleden: ( zie je jezelf over een jaar ook zo staan?)

https://www.politiekeambtsdragers.nl/bestuurslagen/publicaties/videos/2017/ 11/17/hoe-word-ik-raadslid-thijs-van-zutphen

https://www.rovid.nl/bzk/dgbw/2017/bzk-dgbw-20171130-idl9h7li5-web- hd.mp4